1. Greetings (인사)
Hello,
everyone.
「여러분, 안녕하세요?」
Good morning, class.
Good afternoon, boys and girls.
How are you, everyone?
How are you today?
How are you doing?
How are things with you?
Did you have a good
weekend?
「주말 잘 보냈나요?」
Let me introduce
myself.
「제 소개를 할게요.」
My name is Park Da-hae.
「내 이름은 박다해입니다.」
Please (just) call me Miss
Park.
「미스 박이라고(만) 불러주세요.」
I'm your English
teacher.
「여러분들의 영어 선생님이에요.」
I'll be teaching you English this
year. 「이번 해에 영어를 가르치게
되었어요.」
Class, will your introduce
yourselves? 「여러분, 자신을 소개해 볼까요?」
Just say, "Hi!" and say your name.
「"안녕"하고 이름을 말하세요.」
Just say your name to the
class.
「반 친구들에게 이름을 말하세요.」
2. Checking Attendance (출석 점검)
I'll call your
names.
「출석을
부르겠어요.」
Now let me call the roll.
I'm going to check the register.
Is everyone
here?
「다 왔나요?」
No one is absent?
Is anybody absent
today?
「결석한 사람 있나요?」
Who is not here today?
Who's absent
today?
「누가 결석했지요?」
Who's
missing?
「누가 안 왔나요?」
Let's see who is
absent. 「누가
결석했나 봅시다.」
Let's see everyone is
here.
「다 왔나 봅시다.」
Let's see if you are all here.
Does anyone know where he is?
「그가 어디 있는지 아는 사람?」
3.Physical Conditions in the
Classroom (교실 환경
조성)
It's too hot in
here.
「여긴 너무
덥군요.」
Let's have the door open a
bit.
「문 좀 열어 놓읍시다.」
Could you open the door a little bit?
「문 좀 열어 놓겠니?」
Can somebody turn the heater
off? 「누가
히터 좀 끄겠니?」
That's much
better.
「훨씬 낫군요.」
It's noisy in
here.
「여기 참 시끄럽구나.」
Shut those windows please.
「창문 좀 닫자.」
It's too dark in
here.
「여기는 너무 어둡네요.」
Would you turn the light
on?
「불 좀 켤래?」
Please be
quiet.
「조용히 하세요.」
4. Blackboard Cleaning (칠판 지우기)
Would you clean the board
please? 「칠판 좀 지울래?」
Can someone clean the
board?
「누가 칠판 좀 지워주겠어요?」
Can you clean the
board?
「칠판 좀 지워줄래?」
Just clean this
part.
「이 부분만 지워.」
Rub everything
off.
「다 지우세요.」
5. Seating (자리 배열하기)
Let's make groups of
4.
「4명씩 그룹을 만드세요.」
Let's sit in groups of 4.
Could you get into groups of 4?
Could you move your chairs this way? 「의자를
이쪽으로 옮기세요.」
Move your desks this
way.
「책상을 이쪽으로 옮겨라.」
Could you move back a
little?
「좀 뒤로 갈래?」
Would you move your desks
back? 「책상을
뒤로 옮기세요.」
6. Late Comers (지각생)
You are late
again.
「또 늦었구나.」
Why are you
late?
「왜 늦었지?」
Did you get up
late?
「늦게 일어났니?」
Did you
oversleep?
「늦잠 잤니?」
Don't be late next
time.
「다음엔 늦지 마라.」
Try to be on time next
time.
「다음부터는 시간 맞춰 오도록 해.」
Where have you
been?
「어디 있었니?」
What
happened?
「무슨 일이야?」
7. Review (복습)
Let's review the last
lesson.
「지난번에 배운 것을 복습합시다.」
Let's go over our last lesson.
Do you remember what we did last time? 「저번에 무엇을 했는지
기억하나요?」
Who can remember what we did?
「우리가 한 것 기억나는 사람?」
Can anybody tell me what we did last time? 「누가 저번 시간에 무엇을 했는지 말해볼까요?」
Last time we learned about the body/our bodies.「지난 시간에 신체에 대해 배웠죠.」
Do you remember this
picture?
「이 사진을 기억하나요?」
Where were we?
「지난번에 어디까지 했지요?」
Where did we stop last time?
Do you remember where we
were? 「지난번에
어디까지 했는지 기억하나요?」
I told you to read Lesson 1. Did you do that? 「1과를
읽으라고 했는데, 읽었나요?」
Today, we are going to
(verb).
「오늘은 -을 하겠어요.」
We're going to learn something
new. 「새로운 것을 배우겠어요.」
▶
Development & Classroom Activities (수업 전개 및 활동단계)
1. Distributing Handouts (유인물 나누어주기)
Pass around these handouts,
please. 「이 유인물을 돌려주세요.」
Take one and pass them
on.
「한 장은 갖고 나머지는 돌리세요.」
Two students share one
sheet.
「두 사람이 한 장씩 가지세요.」
Pass out the
exercises.
「연습 문제를 나눠 가지세요.」
Pass these to the
back.
「이것을 뒤로 넘기세요.」
Have you lost yours?
「네 것은 잃어버렸니?」
Could you share with your
partner? 「짝과
같이 볼래?」
Is there anybody who hasn't got a copy? 「안
받은 사람?」
Take out your
books.
「책을 꺼내세요.」
2. Finding Page (페이지 찾기)
Open your books to page
10.
「10쪽을
펴세요.」
Look at page
10.
「10쪽을 보세요.」
Now turn to page
10.
「10쪽을 펴세요.」
Turn back to page
10.
「10쪽으로 다시 돌아가세요.」
We are on page 10 now.
「지금 10쪽 하고 있어요.」
It's on page
10.
「10쪽에 있어요.」
Did you find page
10?
「10쪽 찾았나요?」
Are you with
me?
「잘 찾고 있나요?」
Turn the
page.
「책장을 넘기세요.」
Turn to the next
page.
「다음 쪽으로 넘기세요.」
Next page,
please.
「다음 쪽으로 넘기세요.」
Let's move on to the next
page.
「다음 쪽으로 넘기세요.」
3. Locating Things on the Page(페이지에서 위치 찾기)
Did you find the
place?
「그 곳을 찾았나요?」
It's in the middle of the
page.
「이 쪽 중간에 있어요.」
Three lines
down/up.
「세 줄 내려가서 (올라가서)」
It's on the
right.
「오른 쪽에 있어요.」
4. Exercises(연습 문제)
Do excercise
7.
「연습문제 7번을
하세요.」
Try exercise
6.
「연습문제 6번을 하세요.」
I want you to do exercise
6.
「연습문제 6번을 하세요.」
I'll give you 10
minutes.
「10분을 주겠어요.」
Time is
up.
「시간 다 되었어요.」
How many did you get it
right?
「몇 개 맞았니?」
What is the answer to question number 1? 「문제 1번의 답은 무엇이지요?」
Let's go on to question
2.
「문제 2번으로 넘어갑시다.」
What do you have for question
1? 「1번의 답은 무엇이지요?」
Let's go through this
exercise.
「이 연습문제를 같이 풀어봅시다.」
Let's go over the excercise
together. 「이
연습문제를 같이 풀어봅시다.」
Let's check the
answers.
「답을 점검해봅시다.」
Check your answers on page
10.
「답을 10쪽에서 확인하세요.」
The answers are on page
10.
「답은 10쪽에 있습니다.」
Change papers with your
neighbor. 「짝과
시험지를 바꾸세요.」
Count up your
points.
「점수를 더해보세요.」
What's your score?
「몇 점이지요?」
How many points did you score?
5. Tape Recorders &
Other Electrical Equipment (녹음기와 전기 기구의 사용)
Listen to the
tape.
「테이프를 듣자.」
Listen and repeat after the
tape.
「테이프를 듣고 따라 해보세요.」
Listen carefully,
please.
「잘 들어보세요.」
Now, we'll listen to the
tape.
「이제 테이프를 듣겠어요.」
Let's listen to the
dialogue.
「대화를 들어보자.」
Is the sound clear
(enough)?
「소리가 깨끗하게 들리니?」
Is it now clear?
Can you hear it at the
back?
「뒤에 잘 들려요?」
Wait a minute. I'll just rewind the tape. 「잠깐만. 내가 테이프를 앞으로 돌릴게.」
Turn on the tape
recorder.
「녹음기를 켜 주세요.」
Turn off the tape recorder.
「녹음기를 꺼 주세요.」
Plug in the tape recorder,
Yu-jin?
「유진아, 녹음기를 전원에 꽂아라.」
Plug this into the socket,
Seon-mi?
「선미야, 이 플러그를 소켓에 꽂아라.」
Unplug the tape
recorder.
「녹음기 전원을 빼 주세요.」
This cassette tape recorder isn't working. 「이
녹음기가 고장이군요.」
I'll have it
repaired.
「그것을 고치겠습니다.」
Let's record your
voice.
「여러분의 목소리로 녹음해 봅시다.」
Let's listen to the
dialogue.
「대화를 들어보세요.」
Plug in the tape
recorder.
「녹음기를 전원에 꽂아 주세요.」
You are going to hear a dialogue on tape. 「테이프의 대화를
들을 것입니다.」
Did you catch
that?
「이해했나요?」
Did you understand?
I'll go back and play it
again.
「(테이프를)돌려서 다시 틀겠어요.」
We'll go back and listen
again.
「앞으로 가서 다시 들어봅시다.」
Is the volume all
right?
「소리가 괜찮은가요?」
Oh, it's too
loud.
「너무 소리가 크네요.」
I'd better turn it
down.
「줄여야겠어요.」
Is it better
now?
「이제 좀 나은가요?」
Can you hear at the
back?
「뒤에 들려요?」
Is the sound clear
enough?
「소리가 또렷하게 잘 들리나요?」
I'll rewind the
tape.
「테이프를 앞으로 돌릴게요.」
Turn off the tape
recorder.
「녹음기를 꺼주세요.」
Unplug the tape
recorder.
「녹음기 전원을 빼주세요.」
This tape recorder isn't
working.
「이 녹음기는 작동이 안 되는데.」
It's out of
focus.
「(OHP의 경우) 초점이 안 맞네요.」
The picture is upside
down!
「사진이 거꾸로 되었군요!」
Is it clear
enough?
「또렷한가요? 잘 보이나요?」
6. Blackboard Activity (칠판 활동)
Look at the
blackboard.
「칠판을 보세요.」
Come up
here.
「이쪽으로 나오세요.」
Who wants to come up
here?
「누가 앞으로 나올까?」
Would you like to come
up?
「앞으로 나올래?」
Come here to the
front.
「앞으로 나오세요.」
Who hasn't been out to the board yet?
「이제까지 칠판에 안 나온 사람?」
Face the
board.
「칠판 쪽을 보세요.」
Step
aside.
「옆으로 비껴 서세요.」
Pick up the chalk and write your name. 「분필을
잡고 이름을 쓰세요.」
Write a sentence on the
board.
「칠판에 문장을 써보세요.」
Write it
out.
「쓰세요.」
Copy this down from the
blackboard. 「칠판에서 보고
받아 적으세요.」
Here is a piece of
chalk.
「여기 분필이 있어요.」
We've run out of
chalk.
「분필이 떨어졌네.」
Would you go and look for some chalk? 「가서
분필을 찾아올래?」
Go and fetch some
chalk.
「가서 분필 좀 가져오렴.」
Go back to your
seat.
「자리로 돌아가라.」
7. Using Visual Aids (시각적 도구의 사용)
1) 비디오
Let's watch the video
tape.
「비디오를 보자.」
We're are going to watch the video tape.
Why don't you watch the video tape?
How about watching it with no sound? 「그것을
소리 없이 봅시다.」
Let's watch it without sound.
Here is a nice cartoon.
「여기 재미있는 만화가 있다.」
This time, I'll cover the
screen.
「이번에는 화면을 가릴거야.」
What did Minhee
say?
「민희가 뭐라고 말했지?」
What's Minhee
like?
「민희가 어떻게 생겼지?」
If you were Minhee, what would you do? 「여러분이 민희라면
어떻게 하겠어요?」
2) 그림카드 및 그림활용
Take a look at the
picture/table/diagram on page 25.
「25쪽의 그림을/표를/도표를
보세요.」
We're going to look at the picture on page 14. 「14쪽에
있는 그림을 봅시다.」
Let's look at the picture on page
12. 「12쪽에 있는 그림을 봅시다.」
Let's take a look at the flash
card. 「플래쉬
카드를 봅시다.」
Look at the pictures on the
right.
「우측의 그림을 봅시다.」
Here is another
picture.
「여기에 다른 그림이 있습니다.」
I'll ask you some questions about the picture. 「그림에 관한 질문을 하겠어요.」
What do you see in this
picture?
「이 그림에 무엇이 있지요?」
Who do you see in the
picture?
「그림 안에 누가 있지요?」
What's happening in this
picture?
「이 그림에서 무슨 상황이 벌어지고 있지요?」
I'm talking about the picture at the top of page 15. 「15쪽 상단의 그림 얘기를 하고 있어요.」
Let's talk about the
picture.
「그림에 대해 이야기해 봅시다.」
Talk to your friends about the
picture. 「그림에 대해 친구와 이야기해보세요.」
Put the pictures in
order.
「그림을 순서대로 놓아라.」
Hold up your picture when you
talk. 「네가 말할 때 그림을
들어라.」
8. Grouping the Students (그룹 구성)
1) 모둠 만들기
These five students are Team
A.
「여기 5명이 A팀이에요.」
These two rows are Team A and the others are Team B.
「여기 2줄이 A팀이고 나머지가 B팀이에요.」
These two rows are one team and the others are another team.
「여기 2줄이 한 팀이고 나머지가 다른 팀이에요.」
I'll divide the class into 5
groups.
「반을 5팀으로 나누겠어요.」
For this game, I'm going to divide the class in half.
「이 게임을 위해서 학급을 반으로 나누겠어요.」
Two teams of four,
please.
「네 명씩 두 팀을 만들어요.」
Make 2
teams.
「2팀을 만들어요.」
Form two groups of
six.
「여섯 명씩 두 개의 조를 만들어요.」
Please get into groups of
four.
「네 명씩 모이세요.」
Sunmi's team will do part
A.
「선미네 팀이 A부분을 하도록 해요.」
Three students in each
group.
「한 조에 세 명씩 모여요.」
Which team would you like to choose? 「어느
팀에 들어가겠니?」
2) 모둠·짝·개인 활동
Work together with a
friend.
「친구와 함께 하세요.」
Work in
pairs.
「두 명이 하세요.」
I want you to do this exercise in
pairs. 「두 명이 이 연습문제를 하세요.」
Get a partner. Practice the dialogue with your partner.
「짝을 정해서 짝과 함께 대화 연습을 하세요.」
Just the front row do
this.
「앞줄만 하세요.」
Here are some tasks for you to work on in groups. 「여기 소집단끼리 해야 할 과제가 있어요.」
9. Comprehension
Check-Up (